text.skipToContent text.skipToNavigation

Frågor och svar

Bli kund / ansök om webbkonto

Hur blir jag kund hos Sundsvalls Stål?

Om du vill bli kund till Sundsvalls Stål behöver du ansöka om det här. Efter att du skickat in din ansökan, kommer vi att kontakta dig. Ansökan kommer att behandlas inom ett par dagar. Vid en ansökan tas alltid en kreditupplysning på företaget.

Hur skapar jag ett webbkonto hos Sundsvalls Stål?

Om du redan är kund till Sundsvalls Stål kan du börja använda vår kundportal när du fått dina inloggningsuppgifter. För att få dina inloggningsuppgifter behöver du ansöka om det här. Efter att du skickat in din ansökan, skickar vi dig uppgifterna inom ett par dagar.

Vanliga frågor om leverans

Jag har frågor om min leverans från Sundsvalls Stål. Var vänder jag mig då?

För dig med konto i kundportalen kan du klicka på ditt namn och sedan klicka på kontakta kundsupport. Då skickas din fråga direkt till din personliga säljkontakt. Alternativt så kontaktar du oss mail eller telefon så hjälper vi dig.

När får jag de varor jag beställer från Sundsvalls Stål?

Det varierar beroende på leveransort, generellt har vi stopptid kl 12.00.

Jag har inte fått min order, vad gör jag?

För dig med konto i kundportalen kan du klicka på ditt namn och sedan klicka på kontakta kundsupport. Då skickas din fråga direkt till din personliga säljkontakt. Alternativt så kontaktar du oss mail eller telefon så hjälper vi dig.

Jag vill reklamera en produkt jag köpt från Sundsvalls Stål, hur gör jag?

Om du har ett konto i Sundsvalls Ståls kundportal, gå in i orderstatus, sök reda på din order och skapa därefter en avvikelserapport. Det underlättar om du skickar med en bild om det är en skada. Alternativt kontakta oss mail eller telefon så hjälper vi dig. Du kan också logga in i portalen, klicka på ditt namn och klicka på kontakta kundsupport.

Kan jag hämta mitt material själv på ert lager?

Du är välkommen att hämta ditt material på vårt lokala lager i Sundsvall. Har vi beställt hem ett material till dig så kontaktar vi dig när ditt material finns att hämta upp. Vårt lager är öppet måndag-torsdag: 07:00-16:00 samt fredag: 07:00-14:00.

Vanliga frågor om produkter

Jag har frågor om en produkt, vem kontaktar jag?

För dig med konto i kundportalen kan du klicka på ditt namn och sedan klicka på kontakta kundsupport. Då skickas din fråga direkt till din personliga säljkontakt. Alternativt så kontaktar du oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. 

Vanliga frågor om Sundsvalls Ståls kundportal

Vilka webbläsare fungerar bäst i Sundsvalls Ståls kundportal?

Vi stödjer inte längre webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webb-teknik. Därför rekommenderar vi att istället använda sig av någon av följande webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari.

Jag vill handla i Sundsvalls Ståls kundportal, hur gör jag?

Som befintlig kund till Sundsvalls Stål fyller du i en kontoansökan som du hittar här. Om du är en helt ny kund till Sundsvalls Stål ansöker du om att bli en kund här.

Hur loggar jag in i Sundsvalls Ståls kundportal?

Klicka på "Logga in" högst upp till höger på sidan. Ange din e-postadress och ditt lösenord. Om du saknar inloggningsuppgifter klickar du på "Ansök om kundkonto" i huvudmenyn för att skapa ett nytt konto.

Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?

Klicka på "Logga in" högst upp till höger på sidan. Klicka därefter på länken "Jag har glömt mitt lösenord" och följ instruktionerna. Därefter skickas nya inloggningsuppgifter till den e-post adress du valde när du registrerade dig.

Kan jag lägga till ny en godsmottagare?

Sundsvalls Stål skapar godsmottagare som du sedan kan välja innan du skickar in din order. Vill du skapa en ny godsmottagare, kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. För dig med konto i kundportalen kan du klicka på ditt namn och sedan klicka på kontakta kundsupport. Då skickas din fråga direkt till din personliga säljkontakt.

Kan jag ändra i eller lägga till något till en befintlig order om jag kommer på något i efterhand?

Har du fått en orderbekräftelse kan du inte göra ändringar på egen hand. Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. För dig med konto i kundportalen kan du klicka på ditt namn och sedan klicka på kontakta kundsupport. Då skickas din fråga direkt till din personliga säljkontakt.

Kan jag lägga till specifika önskemål till min order eller orderrad?

Ja, du kan lägga till specifika transport- och märkningskrav, t.ex. krav på kranbil.

Hur kan jag avbeställa en bekräftad order?

Annulleringar kan endast göras enligt gällande försäljningsvillkor. Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. För dig med konto i kundportalen kan du klicka på ditt namn och sedan klicka på kontakta kundsupport.

Vilka dokument finns tillgängliga online via Sundsvalls Ståls kundportal?

Via orderstatus kan du söka och hämta ordererkännande, offert, följesedel, faktura och certifikat.

Hur kan jag radera min personliga information?

Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig att ta bort dina uppgifter i vårt affärssystem och i vår kundportal.

Hur använder jag snabborder-funktionen?

Om du redan på förväg vet vilka artikelnummer du ska beställa kan du använda Snabborder-funktionen. Den använder du genom att logga in i portalen och klicka på Snabborder längst upp på sidan.

Inne i snabborder skriver du in önskat artikelnummer och klickar på ”Sök efter produkt”. Om artikelnumret är korrekt, dyker produkten upp och du kan enkelt lägga till den i din varukorg. Ett perfekt sätt att arbeta på när man ska beställa ett flertal produkter från en redan förutbestämd lista.

Hur hittar jag mina företagsspecifika priser?

I inloggat läge kan du se dina företagsspecifika priser efter att du fyllt i önskad kvantitet. Kostnad för emballage och frakt tillkommer.

Hur gör jag för att ladda hem prislistan till Excel?

Logga in och klicka på ditt namn och därefter klickar du på" Min översikt". Under "Min översikt" klickar du på länken "Hämta prisfil". Klicka sedan på knappen Tibnor-Pricelist. Filen laddas hem till dina Hämtade filer. 

Öppna sedan din Excel-applikation på din dator och öppna en ny arbetsbok. Gå sedan till fliken data och välj där Från text och välj filen du precis laddat hem och klicka på import. Textimportguiden öppnas. 

Utför sedan följande steg:

  1. Säkerställ att UTF-8 är valt och klicka sedan på nästa.
  2. Bocka i semicolon som avgränsare och klicka sedan Nästa och Slutför 
  3. Klicka på OK

Jag hittar inte produkten jag letar efter, vad kan jag göra?

Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. För dig med konto i kundportalen kan du klicka på ditt namn och sedan klicka på kontakta kundsupport. Då skickas din fråga direkt till din personliga säljkontakt.

Hur får jag materialcertifikat för mina order?

Du anger på varje orderrad om certifikat önskas. Certifikatet kan du sedan hämta i sidan för orderstatus.

Vanliga frågor om fakturor och ekonomi

Var kan jag se min senaste faktura?

När du loggar in på Mina sidor finner du orderstatus i menyn. Där kan du söka på, ordernummer, mitt ordernummer och datum. På varje order kan du välja att ladda hem faktura genom att klicka på dokument. Har du som befintlig kund inget login till vår kundportal, kan du ansöka om det alternativt kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig.

Jag behöver en fakturakopia, hur gör jag?

Om du är inloggad, kan du söka på fakturor under orderstatus. Om du inte är inloggad kan du automatiskt ansöka om det här. Skriv in ditt fakturanummer så skickar vi automatiskt fakturakopia till fakturamottagarens e-postadress.

Vart vänder jag mig med fakturafrågor?

Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig. För dig med konto i kundportalen kan du klicka på ditt namn och sedan klicka på kontakta kundsupport.

Var vänder jag mig vid garantiärenden?

Om du har ett konto i vår kundportal, gå in i orderstatus, sök reda på din order och skapa därefter en avvikelserapport. Det underlättar om du skickar med en bild om det är en skada. Alternativt kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig.

Jag har en kreditnota som jag vill få utbetald och har ingen faktura att kvitta den mot, hur gör jag?

Kontakta vår kundreskontra via kreditavdelning@handelsstalsgruppen.se och ange kundnr, kreditnotanr samt vilket BG/kontonr du vill ha den utbetalad till.

Kan man få elektroniska fakturor från Sundsvalls Stål?

Ja, vi hanterar olika format för elektronisk fakturering. Du har även möjlighet att få dina fakturor via e-post. Genom att beställa fakturorna direkt till din e-post kan du enkelt spara dina fakturor i PDF-format där du vet var de finns. Du sparar samtidigt på miljön genom att använda mindre papper och färre posttransporter. Kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig.

Kan jag som privatperson handla hos Sundsvalls Stål?

Nej, enbart företag kan handla hos oss. 
Stäng Snabborder
Stäng Bearbetningsalternativ

Välj kapningstyp

Notera: Pris för kapning och ytbehandling tillkommer i varukorgen.
Stäng Leveransalternativ
Dagens datum Valt lev. datum Tillgängligt lev. datum

Logga in

Jag har glömt mitt lösenord

Det glädjer oss att du vill bli kund hos oss. För att du som företagskund ska kunna handla av oss behöver du ansöka om ett kundkonto.

Ansök om kundkonto

*Notera att vi enbart säljer till företagskunder, tyvärr ej till privatpersoner. Ansökningar utan organisationsnummer kommer ej att behandlas.